Aanleiding
Tijdens mijn hbo studie ben ik erachter gekomen dat maatschappelijk gerelateerde onderwerpen mij meer aanspreken omdat je hier dichterbij de gebruiker komt te staan. Voor mijn afstudeer project wilde ik ook graag iets voor de maatschappij doen. Zo ben ik bij Kenniscentrum Zorginnovatie terecht gekomen.
Het kenniscentrum is onderdeel van Hogeschool Rotterdam. Hier werken lectoren en onderzoekers samen met bedrijven en toekomstige professionals aan praktijkgerichte vraagstukken. Deze vraagstukken worden uitgevoerd in minors op Hogeschool Rotterdam in samenwerking met studenten. User Centered co-creatie staat centraal bij het kenniscentrum.
De missie van het bedrijf is om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Zij willen zorgverleners ontlasten, zorg veranderen, zorg vervangen of uitstellen en patiënten en cliënten ondersteunen bij gezondheid en zelfredzaamheid.
Uitdaging
Voor mijn afstudeeropdracht heb ik een casus onderzocht gericht op ouderen met neuropatische voeten. Een bijwerking wat bij veel diabeten voorkomt waardoor zij gevoel verliezen in de voeten. Voor mij was hier de uitdaging om een interactief object te ontwerpen voor ouderen met neuropatische voeten met als doel dat zij zelfstandig wondjes onder de voeten kunnen detecteren. Het grotere doel is om amputatie te voorkomen.
Onderzoekfase
Voordat ik ben begonnen met ontwerpen heb ik eerst vooronderzoek gedaan. Ik ben begonnen met informatie opzoeken van de huidige situatie. Wat is diabetes en wat houdt deze ziekte precies in en welke middelen er al bestaan om neuropatische voeten in de gaten te houden. Vervolgens ben ik de gewenste situatie gaan beschrijven wat ik verwacht dat de uitkomst zal zijn. Tot slot heb ik de doelgroep in kaart gebracht en de stakeholders die betrokken zijn.
Voor het onderzoek heb ik verschillende onderzoekstechnieken toegepast om tot inzichten te komen. Ik heb gebruik gemaakt van de innovation landscape, de methodiek observation to insight en expert interviews. Vanuit de inzichten die ik uit de onderzoeken heb verzameld ben ik gaan brainstormen om mogelijke oplossingen te bedenken voor de ontwerp vraag. Hiervoor heb ik een A4 in 8 vakken gevouwen en de eerste ideeën die in mij opkwamen geschetst.
Om erachter te komen welke concepten beter bij de doelgroep zou passen heb ik feedback gevraagd aan een podotherapeut van Voetencentrum Wender, mede CMD studenten, mijn stagebegeleidster en mijn afstudeerdocent. Vanuit de feedback heb ik 3 concepten gekozen en verder uitgewerkt in prototypes.
Resultaat
Interactieve badmat: de Mirror Scope
Het eindresultaat is een badmat geworden met een interactieve spiegel. Wanneer de patiënt in de ochtend naar de badkamer gaat en om de mat staat zal er een melding tevoorschijn komen op de spiegel dat het tijd is om een nieuwe scan te maken van de voeten. De gebruiker wordt persoonlijk begroet door de spiegel zodat het niet als een medische behandeling voelt. Voor de uitwerking heb ik de schermen ontworpen wat op de spiegel te zien is. De badmat en de spiegel heb ik d.m.v. een illustratie visueel gemaakt.